woensdag 4 december 2013

Empanadas met gehakt

Laatste organiseerde ik voor mijn vriendinnen een 3-gangen-dinertje.. Lekker op een zondag uitgebreid tafelen en kletsen onder het genot van een wijntje. Sinds ik op kamers woon in een andere stad, spreken we elkaar soms echt té weinig, en ik vond dit dé mogelijkheid om even heerlijk bij te kletsen, roddelen, gieren, lachen en ook even serieuze zaken te bespreken:) Quality time met mijn vriendinnetjes! Zij vonden dit voorgerechtje heeeerlijk, dus maak deze goddelijke kleine proppige schattige pakketjes met Mexicaanse vulling.

Als voorgerechtje maakte ik deze empanades. Een typisch Mexicaans gerecht dat bestaat uit deeg, en een vulling naar keuze. In deze variant gebruik ik gehakt, maar je zou net zo goed kip of rundvlees kunnen gebruiken. Of varieer eens met de vulling wat groente betreft: je zou mais kunnen gebruik (bah, getver; vandaar dat ik dat niet gedaan heb), bruine bonen, bleekselderij, winterpeen, doe eens gek.

De échte Mexicaan maakt het deeg natuurlijk zelf, maar hé ik ben student (en ook al was ik dat niet, en ben ik dat over een tijdje misschien niet meer); ik hou van makkelijk, snel en lekker. Dus ik ga niet moeilijk doen, en ik gebruik hartige taart deeg. Bladerdeeg vond ik net iets te zacht voor de Empanadas. Oké, oké, genoeg geluld; hieronder het recept! Maar eerst een foto om jullie alvast lekker te maken..



Ingrediënten (6 stuks):
6 plakjes hartige taart deeg
300 gram rundergehakt
Tomatenpuree (1 cheapass euroshopper/ah-basic whatever blikje)
Groene paprika
Ui
Tomaat
Teentje knoflook (of 2 in mijn geval, knoflook i like!)
Tacokruiden (half zakje Casa fiesta, of maak ze zelf!)
Geklopt eitje

Voorbereiding:
- Zet je ingrediënten klaar en laat de plakjes hartige taart deeg een half uurtje ontdooien.
- Verwarm de oven voor op 200 graden (hete lucht)

Bereiding:
1. Snipper de ui en de knoflook. Snij de paprika en tomaat in stukjes.

2. Verhit een beetje olijfolie in de pan en fruit hierin zowel de ui als de knoflook. Voeg als het mooi aangefruit is (op gevoel mensen, dus niet zwart laten worden), de paprika en tomaat toe. Laat dit een paar minuutjes meebakken.

3. Voeg nu het gehakt toe, en bak dit rul en bruin. Na enkele minuten voeg je de tacokruiden toe. Roer het mengsel goed door, en proef het even voor. Je kan naar smaak nu wat peper en zout aan dit mengsel toevoegen. Let op, misschien heeft het gerecht een beetje water nodig voor de tacokruiden. Gebruik niet te veel, anders krijg je waterige empanadas en dat wil je ze-ker niet.

4. Zet je (gas)fornuis nu uit en laat het mengsel ietwat afkoelen.

5. Nu kan je de pakketjes vullen. Leg het plakje bladerdeeg in een ruitvorm naar je toe en vul de onder kant met wat gehakt. Doe dit royaal maar niet te (hou de randjes vrij), anders krijg je het pakketje niet meer dicht. Sla nu de bovenkant naar de onderkant van het ruitje (dus over het gehakt) en 'prak' de randjes met een vork in elkaar :) Klinkt lekker..

6. Bestrijk de bovenkant met het geklutste eitje, en leg de empanada op de bakplaat. Gefeliciteerd! je eerste empanada is born! Nu de andere 5 nog;)

7. Zet deze voor ongeveer 20 min. in de oven. Hou het wel even in de gaten, iedere oven is anders. Heb je het gevoel dat het wat te hard gaat, verlaag de ovenstand dan naar 180 graden, of dek je empanada's af met wat aluminiumfolie.

Serveer dit met lekkere tacosaus (ik gebruik gewoon een kant en klaar potje van de AH, goed spu, of goed genoeg voor mij..) en wat jalapenos-pepertjes wanneer je van pittig houdt!

Bon appetit! (wat is dat in het Mexicaans? Je ziet.. ik ben van alle markten thuis..)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten