donderdag 17 juli 2014

Dadeltaart (feestje!)

Halloooo allemaal!

Ja, ik ben vrolijk. En nee, dat komt niet door het lekkere weer buiten (ook al zou dat wel een hele goede reden voor mij kunnen zijn om vrolijk te worden).
Maar nee, ik ben gister geslaaaaaaaaagd! Jeeej!
HBO-bachelor social worker op jeugdzorg afgestudeerd! Wat een heerlijk gevoel. Jullie willen niet weten hoeveel stress ik de afgelopen weken heb gehad. Vandaar ook dat het hier belachelijk stil was..
Eerst moest ik mijn scriptie afronden. De uitslag kregen wij belachelijk laat, waardoor ik, hals over kop, nog een eindpresentatie in elkaar moest draaien. Gister had ik mijn gesprek en die heb ik dus gehaald! jezus. ik ben nog steeds moe van al die slapeloze nachten door de spanning. Maargoed, het zit erop! ik ben me er volgens mij nog niet helemaal bewust van, maar dat komt deze week vast wel..
Heb het gister in ieder geval goed gevierd met mijn ouders op het terras hier. Eerst 2 Rosé-cava's gedronken. Vervolgens naar een lekkere italiaan de beste pizza in tijden op en daarna nog ijs lopen eten terwijl ik eigenlijk niet meer kon omdat ik de hele pizza op had (en het was een grote niet normaal, zelfs mijn pa had er moeite mee en dat wil wat zeggen)..

Anyway, vandaag een lekker dagje vrij van werk, en dus tijd om alles wat ik uitgesteld had te doen, zoals de was en stofzuigen. Maar ook een traktatie te maken voor op mijn werk morgen (die hebben ook mee kunnen genieten van al mijn spanningen;))..
Ik wilde al een tijd de dadeltaart van de Bagels and Beans namaken.. Zo lekker is die, en dat had ik, voordat ik hem ooit proefde, nooit verwacht.
Ondertussen is de taart klaar en heb ik stiekem al een puntje op, en mensen geloof mij, maak deze taart. Als je het dan niet doet omdat het warm is buiten, doe het dan voor mij omdat ik geslaagd ben en het met je wilt vieren. Of omdat het gewoon super makkelijker is. Of omdat het gewoon superlekker is en je iedereen hier blij mee zult maken, i promise..



Ingrediënten:
- 200 gr. dadels, ontpit en in stukjes gesneden
- Rol biscuitjes (ik had nog kaneelbiscuitjes liggen en dat is echt lekker!)
- 100 gr. roomboter
- 75 gr. bruine basterdsuiker
- 100 gr. kokos
- Halve rijpe banaan, geprakt (ter vervanging van een half ei, die had ik namelijk niet meer)

Verder nog een ingevette en met bakpapier bekleedde springvorm. Ik maakte een kleine taart van 22 cm, maar je kan ook de ingrediënten verdubbelen voor een springvorm van 26 cm.

Let's do this:

  • Verwarm de boter in een grote pan (steelpan of iets dergelijks werkt het best) totdat het gesmolten is
  • Doe de basterdsuiker erbij en schep het door elkaar
  • Zet het vuur zacht. Hierna voeg je de dadels toe, en roer weer goed door.
  • Vervolgens doe je de biscuitjes erbij. Weer goed roeren, het wordt bijna saai.
  • Maar nu niet meer, doe de halve geprakte banaan of het ei erbij en nu wel echt goed roeren. De banaan of is zorgt ervoor dat het mengsel gaat binden en dikker wordt.
  • Wanneer het mengsel dikker is geworden, voeg je de helft van het kokos toe. Schep dit erdoor.
  • Draai het vuur uit en stort het mengsel in de springvorm. Druk goed aan en zet voor minimaal 2 uur in de koelkast.
  • Haal de taart 15 min. voordat je hem gaat serveren uit de koelkast en bestrooi met de rest van de kokosrasp.



Eet smakelijk!

1 opmerking:

  1. Ik had nooit gedacht dat ik ooit weer van mijn herpes zou genezen, ik heb sinds juli vorig jaar herpes, tot ik op een dag op internet op zoek ga naar iemand die een getuigenis aflegt over hoe Dr. Ogala hem helpt zijn herpes te genezen met zijn natuurlijke kruidengeneeskunde, ik was zo verrast toen ik de getuigenis zag, en ik moet ook contact opnemen met de kruidendokter (Dr Ogala) via zijn e-mail die de dame aanraadde aan iedereen die ook hulp nodig zou kunnen hebben. Ik ben deze man van harte dankbaar omdat hij mijn gezondheid heeft hersteld en mij weer een gelukkig mens heeft gemaakt. Iedereen die mogelijk met hetzelfde probleem wordt geconfronteerd, dient vriendelijk contact op te nemen met Dr Ogala via e-mail: ogalasolutiontemple@gmail.com of WhatsApp +2349123794867

    BeantwoordenVerwijderen