zaterdag 22 februari 2014

Makreeltaart


My oh my.. Ik ben gister en vandaag weer even bij mijn ouderlijk huis en wat word ik dan verwend.. Je zou het niet zeggen aan de recepten op dit blog, maar ik ben aan de dunne kant, dus mijn moeder probeert mij altijd vol te proppen met van alles en nog wat.. ik eet het allemaal met een gerust hartje, en soms wat buikpijn but who cares, op:) Soms vind ik het namelijk heerlijk om niet zoveel moeite te hoeven doen voor het avondeten. Dan help ik alleen eventjes, en kletsen we ondertussen gezellig bij.

Gisteren kwam ik dus thuis na een vermoeide dag (ik had afgelopen donderdag een huisfeestje en laten we zeggen dat ik de nacht niet optimaal doorgekomen ben), en mijn lieve moeder stond in de keuken een lekkere vette makreel te slachten, waar ik spontaan een lach van op mijn gezicht kreeg.. Wanneer dit beeld zich voordoet in onze keuken kan dat maar 1 ding betekenen; Makreeltaart.. of quiche.. anyway, ik vind taart leuker om te zeggen, ook al klinkt dat wel 'zoet' ofzo.. Lekker boeiend allemaal weer, want ik vergeet jullie bijna het belangrijkste te vertellen: deze quiche is heaven, goddelijk, hemels (zijn er nog meer ode's vanuit het Christelijke geloof die ik kan benoemen?) Oké nu weet ik, quiches zijn comfortfood en gewoon, mits goed bereid, bijna altijd heerlijk. Ik zou het elke dag kunnen eten, maar serieus.
Als je dit artikel leest en het is nog in de morgens, race dan in de tijd die je hebt naar de winkel en haal de benodigde ingrediënten in huis, want je wil dit niet missen, echt niet. Is het s avonds en heb je je avondeten net op, maak hem dan alsnog. Of hou het recept in gedachten voor de volgende dag. Maar please, maak hem!
Daarnaast is vette vis supergezond voor je, dus win-win situationnnn!

Oké, ik geef toe.. Alle healthfreaks onder ons die niks willen weten van bladerdeeg en bang zijn dat ze er big en vet van worden (stel je niet zo aan jongens, come on.. want wie eet er nu iedere dag bladerdeeg? dan wordt je er pas vet van, maar zo af en toe kan best) zullen dit recept niet helemaal kunnen waarderen.. Maakt mij niets uit, lekker overslaan dit recept. Ooit zal ik weer eens wat gezonds posten. Maar nu dus niet, want ik ben bij mijn ouders. En die maken altijd lekkere ongezonde dingen voor mij als ik thuis kom die ik nooit in mijn studentenhuisje eet (vanavond stonden er spareribs met klodders knoflooksaus op het menu; het is maar goed dat je niet door het beeldscherm heen kunt ruiken,  anders lagen jullie nu allemaal onder je stoel).

Back to het recept. Wat heb je nodig, for the easypeasy way en 4 hongerige magen:
- 6 plakjes diepvriesbladerdeeg
- 1 dikke vette heerlijke makreel (gerookt)
- 4 eieren
- Kookroom (light versie is toelaatbaar, merk je niet veel van)
- prei
- bakje champignons
- ui
- grote hand geraspte kaas

Je verwarmt je oventje voor op 180 graden. Snij de prei en ui in ringen en de champignons in plakjes. De ui leg je even aan de kant, en de champignons bak je samen met de prei op middelhoog vuur aan. Ondertussen ontleed je de makreel van zijn karkas (klinkt barbaars, i know.. heerlijk soms). Let hierbij goed op dat je alle graatjes verwijdert, anders zitten ze straks in je quiche. Het 'vlees' van de makreel doe je in een kom waarin je de eieren (losgeklopt) met de room en wat peper en zout naar smaak aan hebt toegevoegd. Hierbij gaat ook de kaas. Vervolgens roer je dit door. Voeg Italiaanse kruiden aan het prei-champignonmengsel toe, en draai na ong. 5 minuten het gas uit. Dit mengsel kan bij het makreel-eimengsel, roer dit weer zachtjes door. Vervolgens bekleed je een springvorm (ong. 26 cm) met je bladerdeeg, en voeg je hier je makreelprutje aan toe. Zet dit in de oven en bak de taart 40 minuten af. Na 20 minuten check je deze lieverd even, en leg je de uiringen op de bovenkant. Nu nog 20 minuten wachten, en omdat dit zo moeilijk is bij zo'n overheerlijk gerecht, maak je alvast een gezonde salade om erbij te serveren.

Easy, iets minder snel, maar wel zo heerlijk dat je het er voor over hebt.. en het is tenslotte weekend dus; chillll:)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten