donderdag 10 april 2014

Gezonde Superfood Crackers

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten ben ik de laatste tijd heel druk met mijn studie. Ik zit in de afrondende fase, en dat betekent: scriptie! jeeej..
Ik zit volle dagen van 9 (oke, beetje studentikoos,vanf 10 uur dan) tot 17:00 op school om vervolgens nog te werken, boodschappen te doen, koken, schoonmaken of iets dergelijks.. Ben echt kapot, voel me net 80. Ik moet echt nodig wat leuks gaan doen; dus die reden greep ik aan en heb vanavond een heerlijke stapavond met wat dames gepland. Kan zeker wel een goede borrel (of 5) gebruiken nu!

Anyways, studie betekent voor mij niet alleen scriptie, maar ook nog een verslag, artikel en portfolio maken.. Nice:), dus je snapt het vast wanneer ik je zeg dat het een supergoede reden is om af en toe te soggen door andere foodblogs te bezoeken.
Laatst kwam ik op dit geweldige blog, met supermooie foto's van danielle.

Wanneer ik in drukke perioden zit, heb ik behoefte aan  makkelijke recepten. Geen moeilijk gedoe met veel ingrediënten of veel handelingen (mijn hersenen verrichten al handelingen genoeg).. Toen ik dit recept voor gezonde superfood crackers tegenkwam, wist ik dat ik deze ging maken. De ingrediënten lijst is klein, het is supermakkelijk, en ook nog eens snel (binnen ongeveer 30 minuten klaar). Heerlijke afleiding van mijn school, en het heeft ook nog een heerlijk resultaat. Aan het oorspronkelijke recept heb ik nog een snufje zout toegevoegd. Ze hadden in mijn optiek nog wat extra smaak nodig, hoewel dit het wel wat 'ongezonder' maakt. Wanneer je besluit ze met kaas te eten, hebben ze geen zout nodig; kaas is zout genoeg.

Dan nu, tatatada, het recept:

50 gr. havermout
25 gr. gebroken lijnzaad
30 gr. hennepzaad
2 el. chiazaad
15 el. water
evt. snufje zout

Verwarm je oven voor op 200 graden. Meng alle droge ingrediënten met elkaar, en voeg vervolgens het water toe. Laat dit mengsel 5 minuten staan. Vervolgens smeer je dit mengsel dun (maar niet te dun) uit op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Snij er alvast cracker-vormen van; langwerpig, rond, kuikentje voor pasen, wat jij wilt;). Vervolgens schuif je de bakplaat voor 20 minuten in de oven. Na 20 minuten draai je de crackers om, en bak je ze nog 5 minuten af. Hou ze wel even in de gaten, wanneer je het gevoel hebt dat ze 'te hard' gaan, zou ik de tempratuur verlagen naar 180 graden. Bij mij waren ze echt nog 'klef' dus ik heb de tempratuur juist verhoogd, en dat werkte goed.

Nu zijn je crackertjes klaar om opgegeten te worden. Snel he? en lekker, zei ik toch! Met kaas, of kruidenkaas, bij een soeppie, of zo uit de hand, alles kan.

Nu ga ik spelt-pannenkoeken bakken en eten met lemoncurd! Lekkere bodem voor vanavond. Proost alvast op jullie:)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen